شباهت‌ها و تفاوت‌های درس پژوهی و اقدام پژوهی

شباهت ها:

۱) هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) به توسعه و پرورش حرفهای کمک می کند.
۲) هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) مشارکتی است.
۳) هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) گروهی (تیمی) است (تاکید بر کار جمعی).
۴) هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) چرخهای ( گردشی) است.
۵) هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) توسط معلم شروع می شود.
۶) هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی)، پژوهشی است با سئوال و مسألهای شروع می شود.
۷) هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) به ترویج و گسترش علم کمک می کند.
۸) هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) ، معلم تازه کار و با سابقه را در کنار هم برای هم آموزی و از دگرآموزی دعوت می کند.
۹) هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) نیازمند نقادی فعال و متفکرانه است ( تفکر انتقادی ).
۱۰) هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی)، زمان و نتیجه (هر دو ) مهم است.
۱۱) هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی)، تمرکز در مسایل واقعی مدرسه و کالس است.
۱۲) هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی)، کاربرد یافته و نتایج در عمل به کار گرفته میشود.

تفاوت ها:

درس پژوهی

هدف درس پژوهی، پرورش حرفهای معلم است
ماهیت درس پژوهی بازاندیشی (تفکر ) است
بهسازی کلاس درس
درس پژوهی فقط در کلاس و مدرسه قابل اجرا است.
درس پژوهی خیلی جزیی و محدود است.
درس پژوهی گروهی (تیمی ) است.
درس پژوهی یا طرح درس و راهنمایی عمل خاصی است.
تاکید بر غنی سازی فرآیند آموزش و یادگیری است.
برنامه درسی مورد توجه است.
درس پژوهی مبتنی بر برنامه درسی است.
هدف اساسی یادگیری معلم است.

اقدام پژوهی

هدف اقدام پژوهی، انجام پژوهش در حین عمل
ماهیت اقدام پژوهی تفسیر داده ها، بهسازی فرآیند آموزش و نتیجه بهتر
اقدام پژوهی در همه جا، هر سازمانی قابل اجرا است
اقدام پژوهی گسترده است
اقدام پژوهی فردی هم میشود اجرا شود
راهنمایی عمل خاصی ندارد
شناخت مسأله و بهسازی عمل در مدرسه و سازمانهای مختلف مورد توجه است.
شناخت مسأله و کاربرد یافته در محل کار، مورد توجه است.
اقدام پژوهی به برنامه درسی، کاری ندارد.
هدف عمده شناسایی و حل کاربرد آن در عمل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *